Kitap Analizi

Okuduğunuz Kitaplar Hakkındaki Düşünceleriniz

Tarım Hukuku

Posted by Arzu Kepoglu Mayıs 24, 2010

YAZARI: Suat AKSOY

YAYINEVİ: Ankara Üniversitesi Yayınları

YAYIN YILI: 1984

SAYFA SAYISI: 396 sayfa

TÜRÜ: Hukuk, Tarım

Suat AKSOY tarafından yazılan Tarım Hukuku başlıklı Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınlarının 254.sü olan bu kitapla karşılaşmam 2010 senesinin Nisan ayına denk geldi. Bu kitabı satır satır okumakla kalmayıp o satırları ezberlemeye çabalamamın sebebi Temmuz ayında gireceğim doktora yeterlik sınavıdır. Bu yaşıma kadar hukuk konusuyla ilgili hiçbir ders almamanın acısını bu kitabı okurken maalesef iliklerime kadar yaşadım. Kitabı hiç bilmediğim bir alanla ilgili çalışmaya ya da okumaya başladığımda hissettiğim korkuyla okudum. Anlamını bilmediğim her hukuk terimi beni rahatsız etti. Ama okumayı devam ettirdikçe 1984 yılında yazılmış olan bu kitaba alışmaya başladım. Yüksek lisansta ekonomi dersi aldığımda girdiğim moda girmeye başladım. Ekonomi tabirlerinden ve grafiklerinden korkmaya başladığımı hissettiğim zamanlarda da aynı zamanda içinde yaşadığım dünyayı ekonomik olarak anlamaya başladığımı hissettim ve bu beni mutlu etti. Mutlu oldukça da ekonomiyi sevmeye başladım. Muhteşem ekonomi bildiğimi iddia edemem ama ucundan da olsa ekonomi alanına bulaşmak güzel bir duyguymuş, bunu anladım.

Dediğim gibi, bu kitabı inatla okumaya devam ettikçe hukuk alanıyla ilgili bana yeni gelen kavramlarla tanışmış oldum. Her ne kadar kitabın adı Tarım Hukuku olsa da, bu alanda Türkiye’de çok fazla yayın 1980’lerde yazılmadığından yazar hem dünyadaki hem Türkiye’deki genel hukuk ile ilgili bilgileri de verdiğinden benim için bu kitap aynı zamanda bir nev’i hukuka giriş kitabı niteliğinde oldu. Bu noktada insanın aklına 1984’lerden kalma bir hukuk kitabını neden 2010 yılında yeterlik sınavı için çalıştığım gelebilir. Buna açıklama olarak şunu söyleyebilirim ki; Suat AKSOY’un o zamanlarda da ifade ettiği gibi tarım hukukunu Türkiye’de çalışan tarımcı hemen hemen hiç yok. Zaten kendisinden sonra da bu kitabın üzerine koyabilen en azından Ankara Üniversitesi’nde başka bir akademisyen olmamış. Yeni bir kitaba gerek var mıdır? Ya da tarım hukuku konusunu özel olarak ele almak gerekli midir?  gibi sorular ayrıca ele alınabilir ve bu soruların cevaplarına göre yeni bir tarım hukuku kitabının gerekliliği tartışılabilir ama benim buradaki niyetim biraz farklı olduğundan bu tartışmalardan uzak durmak niyetindeyim.

Suat AKSOY, bu kitabı yazarken 1970’lerde yazdığı aynı başlıklı kitabı genişletmeye ve bir hukuk dalı olarak tarım hukukuna yer açabilmek çabası içerisine girmeye çalışmış. Ayrıca, bu hukuk dalını Ziraat Fakültelerinin sadece tarım ekonomisi öğrencilerinin değil, bütün fakülteye yaygınlaştırmak için çabalandığından bahsetmiş.

Kitapta ekonomi ve hukuk kavramlarıyla ilişkilendirilerek hem dünya hem Türkiye özelinde tarım hukukuyla ilgili olabilecek konulara değinmeye çalışmış. Okurken zorlandığım bu kitapta yazar, konuya hakim olmasının da etkisiyle anlaşılamayacak olarak görülen noktaları dipnotlarla zenginleştirilmiştir. Benim kitapta sevdiğim konulardan biri; Osmanlı İmparatorluğu’nda toprak rejimi konusu oldu. Bu konuyu sevmenin nedeni, üzerinde yaşadığım topraklarda geçmiş yüzyıllarda nelerin hangi düzenle işlediğini detaylı öğrenme isteğimin ağır basması sanırım. Yani bugün binlerce dönüm araziye sahip toprak ağalarının hangi düzenlemelerle bu topraklara sahip olduğunu geçmişin tozlu sayfalarında görebilmek benim için heyecan verici oldu. Ama bu konuyu okurken benim için acı verici olan nokta, çok fazla Farsça ve Osmanlıca kelimeyle karşılaşmam oluyor ki, anlamayınca üzülüyorum veya konudan kopabiliyorum.

Toprak Reformu, Toprak Toplulaştırması gibi yeterlik sınavım için gerekli konuları okurken de kimi zaman sinirlendiğimi de belirtmeden geçemeyeceğim. Çünkü “ideal” olarak oluşturulmaya çalışılan yasaların siyaset yapıcılar nedeniyle ya hiçbir zaman hayata geçirilmemesi ya da hasbelkader yasalaşmış kuralların ancak 5 yıl yürürlükte kalabiliyor olmaları hukuka olan güvenimin oluşamadan yok olması anlamına geliyor. Bu nedenle bu kitabı sadece sınavımı geçebilmek ve daha sonra unutmak üzerine algıladığımı üzülerek belirtmek zorundayım.

Mini not: 26/06/2010 tarihinde Ankara Üniversitesi Tarım Ekonomisi ABD Yeterlik Sınavını oybirliği ile geçtiğimi bildirmekten mutluluk duyarım.

Bir Cevap Yazın

 
